بازاریابی یا تبلیغات محیطی یک استراتژی ارتباطی خلاقانه است که تأثیر زیادی در جذب مشتری دارد. بهویژه از لحاظ ایجاد آگاهی و تشویق مشتری کارایی بسیار بالایی دارد.
در امر بازاریابی و تبلیغات، داشتن یک پیام مستقیم برای مشتری، کافی نیست. اگر نتوانیم به روشی درست و جذاب پیاممان را به او منتقل کنیم، توجه او به برند ما کم و کارمان برای جلب نظر او به شدت سخت میشود.
کلید جلب مشتریان بالقوه در خلاقیت، نوآوری و تازگی است و یکی از روشهای جدید و خلاقانه برای ایجاد ارتباط با مشتریان، بازاریابی محیطی است. بازاریابی یا تبلیغات محیطی در واقع به معنی قرار دادن یک تبلیغ در مکانی است نامتعارف، جایی که هرگز انتظار نداریم تبلیغ ببینیم. هدف از این نوع بازاریابی دقیقاً، غافلگیر کردن فرد به منظور انتقال یک پیام ویژه به او و آگاه کردن و تشویق وی به استفاده یا خرید از آن برند است.
تازگی، خلاقیت و زمانبندی از ویژگیهای اساسی تبلیغات محیطی است که چندین مزیت تعیینکننده نسبت به گزینههای تبلیغاتی معمولی دارد.
بازاریابی محیطی لزوماً به معنای سرمایهگذاری بودجه هنگفت در یک کمپین تبلیغاتی نیست؛ بلکه باعث میشود آن کمپین حتی در کمال سادگی به یادماندنی شود و در افرادی که شاهد آن هستند، اثری از خود به جای بگذارد.
بازاریابی محیطی چه مزایایی دارد:
- برندینگ و جلب توجه مخاطبین
- ساخت تبلیغی پر بازدید
- حفظ حریم خصوصی مخاطبان
- دسترسی به طیف گستردهای از مخاطبین
- از بین بردن یکنواختی تبلیغات سنتی
- ایجاد تجربۀ همهجانبه جدید
- انعطافپذیری